dinsdag 17 januari 2012

GroenLinks Amsterdam wil actie gemeente tegen Islamofobie

Klik hier voor het persbericht
Schriftelijke vragen van de raadsleden mevrouw Ulichki en mevrouw Van Doorninck (beiden GroenLinks) inzake Islamofobie en discriminatie

Aan het college van burgemeester en wethouders

Inleiding.
Op 13 januari zijn in Amsterdam de resultaten gepubliceerd van het onderzoek Islamofobie en discriminatie . Het onderzoek gaat in op politieke en publieke uitingen van islamofobie en discriminatie, de aard en omvang van geweldsuitingen tegen moskeeën tussen 2005 en 2010 en de rol van internet.
Uit dit onderzoek blijkt dat in de periode 2005-2010, landelijk, 117 geregistreerde geweldacties tegen moskeeën plaatsvond. Met name in de vorm van bekladdingen, vernieling en brandstichting.
Naar aanleiding van het onderzoek Islamofobie en discriminatie sprak het radioprogramma Argos met verschillende onderzoekers en (bezoekers van) moskeeën. Daaruit blijkt dat geweldsincidenten relatief veel vaker voorkomen in kleinere steden en gemeenten dan in grotere steden. Maar lang niet alle incidenten worden gemeld. De voorzitter van de Unie van Marokkaanse Moskeeorganisaties in Nederland (UMMON) in Amsterdam spreekt van acceptatie van verharding, het hoort erbij en de politie kan er waarschijnlijk niets aan doen.
GroenLinks staat voor een eerlijke en sociale samenleving en maakt zich sterk tegen elke vorm van discriminatie en geweld. Geweldsacties tegen alle gebedshuizen en burgers vanwege hun religie is onacceptabel en dient te worden verbannen.
Gezien het vorenstaande heeft ondergetekende de eer, namens de fractie van GroenLinks, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen te stellen:

1. Is het college van B&W bekend met de publicatie Islamofobie en discriminatie?
2. Kan het college inzichtelijk maken hoe vaak islamofoob geweld tegen moskeeën en burgers plaatsvinden in Amsterdam? Zo nee, bent u bereid nader onderzoek te doen?
3. Is het college bekend met het signaal van de voorzitter van de UMMON dat veel incidenten niet worden gemeld, zijn er meer van dergelijke signalen en op welke manier gaat het college daar mee om?
4. Hoe gaat het college moslimorganisaties en moskeen stimuleren alle incidenten melden zodat gemeente en politie kunnen optreden?
5. Deelt u de mening van GroenLinks Amsterdam dat onder andere naamsbekendheid en toegankelijkheid van Anti Discriminatie Bureau Amsterdam van groot belang is om de meldingsbereidheid te stimuleren? Zo ja, op welke manier wordt hier vorm aan gegeven?
6. Uit het onderzoek blijkt dat 99 van de 117 geweldsdelicten tegen moskeeën, de daders niet bekend zijn. Hoe hoog is het opsporingspercentage in Amsterdam bij meldingen van islamofoob geweld tegen moskeeën en burgers?
7. Deelt u de mening van GroenLinks Amsterdam dat effectieve opsporing en vervolging van essentieel belang is en dat het van belang is om succesvolle zaken aan het publiek te laten zien?
8. Bestrijding discriminatie is een prioriteit van de gemeente Amsterdam. Hoe geeft het college vorm aan bestrijding Islamofobie?
9. Bent u het met GroenLinks Amsterdam eens dat het probleem van islamofobie om een breed maatschappelijk debat vraagt? Bent u bereid om in het kader van hoffelijkheid en burgerschap, samen met anderen dit debat te stimuleren? En tenslotte welke rol ziet het college voor zichzelf in dit debat?
Het lid van de gemeenteraad,

F. Ulichki
G.A.M. van Doorninck

1 opmerking:

  1. Goedemiddag Fenna,
    Sinds een maand geleden ben ik vanwege een lastige thuissituatie thuisloos geraakt. Aangezien de GGD Amsterdam weinig hulp kan bieden binnen 10-13 maanden gaat dit lang duren. Ik heb de laatste half jaar van mijn leven in Amsterdam gewoond (Ingeschreven), maar de rest van mijn leven 0-19 jaar in provincie Utrecht. In Utrecht zou ik binnen no-time terecht kunnen in een begeleid wonen of crisiscentra om mijn leven weer terug naar stabiliteit te kunnen brengen. Helaas mag ik geen hulp van buiten Amsterdam, door de regiobinding. Ik heb even gegooglet, waarna ik er achter kwam dat U een wetsvoorstel heeft gedaan in 2013 over de regiobindingen in Nederland. Kunt u mij meer informatie geven over deze wet? Ik heb urgente hulp nodig aangezien ik nu ook dag tot dag leef. Wat kan ik doen om toch de hulp uit Utrecht te mogen krijgen? Al mijn dossiers liggen daar en kunnen blijkbaar niet uitgewisseld worden naar Amsterdam, dat lijkt sterk op concurrentie. Ik zit dus vast aan een wachtlijst van 10-13 maanden en dat is balen want in Utrecht zou ik bij wijze van morgen al terecht kunnen. Is er ergens een uitzondering of iets waardoor ik weer terug kan naar mijn vertrouwde leefomgeving te Utrecht? Ik ben totaal niet bekend in Amsterdam ondanks ik er een paar maanden gewoond heb voor school. De GGD regio Utrecht wilt mij per direct helpen maar de GGD Amsterdam verwijst mij constant door naar alle instanties met wachttijdsindicatie. Ik ben te bereiken op mail; bram_van_Vliet@hotmail.com

    Met vriendelijke groet,

    Bram van Vliet , 20 jaar

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief